|
|
|
Osasunarekin lotutako eskola-politikak
Ikastetxeetako osasun-politikek (gaitasunen eta hainbat
osasun-zerbitzuren hornikuntzan oinarritutako osasunerako hezkuntza jasotzen
dutenek) haurren osasun orokorra, higienea eta elikadura sustatzen lagun
dezakete. Hala ere, osasun onerako politikek haratago joan behar dute
ingurune fisiko segurua eta ingurune psikosozial positiboa bermatzeko; era
berean, ikasleekiko abusua, sexu-jazarpena, ikastetxeko biolentzia, larderia
eta antzekoei aurre egin behar diete. Haurdun dauden ikasleen eta ama gazteen
hezkuntzaren jarraipena bermatzen bada, osasunerako eskola-politikek
ikastetxe-giroko txertaketa eta ekitatea sustatzen lagunduko dute. Ikasleen
eta irakasleen jazarpena prebenitzen eta murrizten laguntzen duten politikek
ere neskek ikastetxea uzteko arrazoien eta uztera behartzen dituzten
arrazoien aurkako borroka sustatzen dute. Irakasle eta ikasleen
osasun-praktikekin lotutako politikek osasunerako hezkuntza indar dezakete,
adibidez: irakasleak eredu positiboak izan daitezke ikasleentzat, ikastetxean
erretzen ez badute. Politikak garatzeko eta hitzartzeko prozesuak gai horiei
buruzko arreta ematen du; politikak hobeto garatuko dira maila asko aintzat hartzen
badituzte, maila nazionala eta ikastetxeko maila barne, irakasle, haur eta
gurasoei dagokienez.
|
|
Edateko ura eta osasun-neurriak, funtsezko
urratsak ikaskuntza osasungarrirako ingurune fisikoa sortzeko
Ikastetxeko giroak ikasleen osasuna eta elikadura kalte dezake, bereziki
haurrak ur-hornidurak eragindako gaixotasun infekziosoen arriskuan jartzen
badira. Higienearen hezkuntza alferrikakoa da edateko ur garbirik eta
osasun-instalazio egokirik gabe. Herrialde gehienen helburu errealista
ikastetxe guztiek edateko ur garbia eta osasun-instalazioak izatea da.
Aurreko helburua lortuz gero, ikastetxeek osasunari eta higieneari buruzko
mezuak indar ditzakete eta ikasleentzako eta komunitatearentzako, oro har,
eredu moduan joka dezakete. Denborarekin, horrek eragin dezake zerbitzu
horiek komunitate guztiarentzako lortzeko eskaera egitea. Eraikuntza-politika
egokiek eragingo dute instalazioek genero- eta pribatutasun-gaiekin lotura
izatea. Neskentzako bakarrik diren osasun-instalazioak, nerabeentzako
bereziki, oinarrizko laguntza dira hilerokoaren eraginez edo lehenago ere
eskola utzi dutenen tasa murrizteko. Mantentze-politika egokiek bermatuko dute
instalazioek seguruak izaten jarrai dezaten.
|
|
Gaitasunetan oinarritutako osasunerako hezkuntza
Osasunerako, higienerako eta elikadurarako hezkuntzaren hurbilketa
osasunari buruzko erabakiak hartzerakoan modu egokiago eta positiboagoan
jokatzeko beharrezkoak diren bizitzarako ezagutzen, jarreren, balioen eta
gaitasunen garapenean oinarrituta dago. Testuinguru horretan, osasuna osasun
fisikotik haratago zabaltzen da, eta osasun psikosozialaren eta ingurumenaren
gaiak jasotzen ditu. Gizarteko faktoreen eta jarrerazko faktoreen aldaketek
lehentasuna eman diete, besteak beste, gai hauei: GIB/HIESa, haurdunaldi
goiztiarra, lesioak, indarkeria eta tabakoaren eta bestelako substantzia
mendekotasun-sortzaileen abusua. Osasunaren kalterako diren faktore sozial
eta jarrerazko faktoreek bizitzeko eraren, osasunaren eta elikaduraren
gainean eragiten dute eta, horrez gain, eskola-adineko haurren eta nerabeen
kopuru hazkorrari hezkuntzarako aukerak murrizten dizkiote. Nesken eta
mutilen arteko genero-berdintasunarekin eta errespetuarekin lotutako jarreren
garapena eta gaitasun espezifikoen garapena (adiskideen presioa jasatea,
esaterako) funtsezkoak dira gaitasunetan oinarritutako osasunerako hezkuntzan
eta plano psikosozialeko giro positiboetan. Banakoek halako gaitasunak
dituztenean, gertagarriagoa da eskola-urteetan eta bizitzan zehar bizitzeko
era osasuntsua hartzea eta mantentzea.
|
|
Ikastetxean oinarritutako osasun- eta
elikadura-zerbitzuak
Ikastetxeek eraginkortasunez eskain ditzakete hainbat elikadura- eta
osasun-zerbitzu, horiek arruntak, seguruak eta ezagunak direnean eta
komunitateak garrantzitsutzat jotzen dituen arazo iraunkorrei aurre egiten
dietenean, betiere. Irizpide horiei jarraituz gero, irakasleak eta ikastetxea
positiboak direla ikusiko du komunitateak eta, horrela, haiek eredu
garrantzitsutzat hartuko dira. Esate baterako, gabezia mikronutrizionalak eta
parasitoek eragindako infekzioak erraz trata daitezke oso ohikoak ez diren
ahozko sendagaiekin (sei hilez behin edo urtean behin), uneko gosea
saihesteko (ikaskuntzarako oztopo larria da) otorduen ordu-aldaketak edo
ikastetxean afariusia gehitzeak, edo betaurrekoak hornitzeak ikasgelan
lehenengo aldiz erabateko partaidetza izatea ahalbidetuko die haur askori.
|
ITURRIA: http://www.unescoetxea.org/ext/futuros/eu/theme_b/mod08/uncom08t04s02.htm#problems
No hay comentarios:
Publicar un comentario